آزادوار شهری به قدمت تاریخ

سپيدان(كائولین فرآوري شده )

موارد كاربرد :
كائولین ماده اي معدني حاوي سيليكات هاي آلومينيوم است كه به صورت ذخاير عظيمي در نقاط مختلف جهان وجود داشته و براي مصارف گوناگون از جمله در رنگسازي ، كاغذ سازي ، داروسازي ، لاستيك سازي و سراميك سازي ، استخراج و مورد بهره برداري قرار مي گيرد .
جديدترين مورد مصرف اين ماده معدني در كشورهاي توسعه يافته ، كنترل حشرات خسارت زاي كشاورزي است كه با توجه به نتايج مثبت بدست آمده ، مورد استقبال گسترده كشاورزان علاقه مند به توليد محصولات سالم و ارگانيك قرار گرفته است . 
سپيدان يا كائولین فرآوري شده ، يك حشره كش نيست بلكه ماده اي دوركننده است كه با ايجاد پوشش سفيد و يكنواخت بر روي گياهان ، موجب كاهش خسارت حشرات ميگردد .
خواص فيزيكي و شيميائي ، نوع افزودني ها و همچنين فرمولاسيون كائولین نقش مهمي در كارآئي آن در كنترل حشرات را ايفا مي كنند و شركت كيمياسبزآور مفتخر است كه براي نخستين بار در كشور كائولین فرآوري شده را تحت نام سپيدان فرموله و عرضه نموده است .
آزمايشات اوليه براي بررسي كارآئي سپيدان در كاهش خسارت برخي آفات درجه يك محصولات كشاورزي در كشورمان نتايج رضايتبخشي را در بر داشته است و منجر به ثبت این محصول در هیئت نظارت بر سموم ، برای کنترل کرم گلوگاه و آفتاب سوختگی انار شده است .
البته هم اکنون تحقيقات و آزمايشات گسترده ، براي ارزيابي اثر اين محصول مفيد در کنترل گروهی از آفات درجه یک محصولات کشاورزی در کشورمان در جريان مي باشند .
مشخصات :                           
ماده موثر : كائولین ( حاوي سيليكات هاي آلومينيوم )
نوع فرمولاسيون : پودر قابل تعليق در آب يا پودر وتابل WP))
شكل ظاهري : پودر نرم به رنگ سفيد
دانه بندي ذرات : كمتر از 10 ميكرون
وزن مخصوص : 1/1 -1 g/cc
مقدار و نحوه مصرف :
پودر سپيدان بايد به ميزان 25 تا 50 گرم در هر ليتر آب ، كاملا مخلوط و معلق شده و بوسيله سم پاش مجهز به ميكسر ، بر روي گياهان مورد نظر اسپري شود ، به گونه اي كه اندام هوائي گياه بطور كامل پوشش داده شوند و پس از تبخير آب ، گياه كاملا سفيد به نظر برسد .
در صورت بارندگي و همراه با رشد گياه ، پاشش سپيدان بايد تكرار گردد .
نحوه اثر :
دلايل مختلف براي دوركنندگي كائولین فرآوري شده بر روي حشرات ذكر شده اند :
1-پوشش سفيد و يكنواخت ايجاد شده بوسيله كائولین بر روي گياهان ، موجب گمراهي حشرات در شناسائي ميزبان و در نتيجه جلوگيري از تخم گذاري و ايجاد خسارت ميگردد .
2-انعكاس نور از پوشش سفيد گياه ، موجب سردرگمي و دور شدن برخي حشرات ميگردد .
3-چسبيدن پودر به پاهاي حشراتي كه بر روي گياه پوشش داده شده با كائولین فرود مي آيند ، براي آنان آزار دهنده بوده و موجب گريختن آنان مي شود .
4-برخي حشرات قادر نيستند بر روي پوشش كائولین تعادل خود را حفظ كنند و ناچار به ترك گياه ميشوند .
اطلاعات سم شناسي :
كائولین ماده اي غير سمي و بدون زيان براي پستانداران ، پرندگان و آبزيان است .
نکات ايمنی :
در هنگام مخلوط كردن سپيدان ، از استنشاق گرد خودداری نموده و از ماسک گرد و غبار استفاده نمائيد .
بسته بندي :
كيسه پلي پروپيلن 10 و 25 كيلوگرمي

نویسنده: داود ׀ تاریخ: سه شنبه 28 خرداد 1392برچسب:معرفي, حشره ,كش, طبيعي ,كائولين,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تمامی حقوق برای سایت روستای آزادوار محفوظ است. انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است